Waterfestival en Bagan

17 april 2013

Vandaag is de laatste dag van het Waterfestival dat in totaal 5 dagen duurde. Deze laatste dag is de echte "Nieuwjaarsdag" want het Waterfestival is het Boeddhistisch nieuwjaar. En, water hebben we volop gezien en soms ook gevoeld (Marian). Het lijkt vooral een feest van/voor jongeren en kinderen. Langs de kant van de weg gooien en spuiten ze iedereen die langskomt heel erg nat. Zelf zijn ze dan natuurlijk ook al kletsnat. Soms zagen we podia langs de weg waarop gezongen werd (in onze oren regelmatig vals, maar iedereen mag hier optreden zo te horen), onder begeleiding van keiharde muziek. Het was echt een straatfeest, maar zoals gezegd de oudere generatie leek hier niet zo aan mee te doen. Wij voelden ons daarom ook niet geroepen om ons steeds nat te laten spuiten, behalve dan die ene keer toen Paul duidelijk "nee" had gezegd en ik, achteraan lopend, de klos werd. Nou ja, het droogde ook snel weer op.

Inmiddels zijn we aan onze laatste dag in Bagan begonnen. Bagan is bekend om zijn vele tempels. Stel je een vlakte voor met dorre grond, wat bomen en struiken met daarover verspreid minstens 2000 tempels. Allemaal gebouwd in ongeveer 300 jaar, zo tussen 900 en 1200 na Chr. Een zeer indrukwekkend gezicht, als je, staande op zo'n tempel, over de vlakte uitkijkt. De tempels zelf zijn in verschillende stadia van onderhoud, sommigen zijn gerestaureerd, andere zien er minder "gelikt" uit. Dat is ook net voor ons de aantrekkingskracht: het is niet zo kitscherig en kermisachtig als bijvoorbeeld de Shwedagon pagode of andere "nieuwere" Boeddistische tempels. Hier in Bagan zie je nog de baksteen waar ze van gemaakt zijn en wandschilderingen, honderden jaren oud, die natuurllijk beschadigd zijn, maar vaak nog goed te bekijken en zeker nog heel authentiek. Sommige tempels zijn druk bezocht, bij andere ben je de enige toerist. Heel gevarieerd, met al zijn verschillende bouwstijlen en staat van onderhoud, maar toch een indrukwekkend geheel. Ook hier geprobeerd een zonsondergang mee te maken vanaf het hoogste bordes van een tempel. De zon hebben we inderdaad enigszins zien ondergaan. Hij liet zich namelijk net even zien, tussen de wolken door, dus dat viel mee.

Morgen vertrekken we naar de koelere bergen, naar Kalaw. Daar gaan we een wandeling maken (hebben we eindelijk onze wandelschoenen nodig!).

Vorige keer hadden we beloofd om er foto's bij te doen, maar helaas zijn we ons fototoestel nu vergeten. Volgende keer gaat het hopelijk wel gebeuren! Tot dan.

1. Sulamie en Michel:
    17 april 2013
    Leuk om het Boeddhistisch nieuwjaar mee te maken En 2000 tempels! Da's veul, voordat je dié allemaal hebt bezichtigd. :) Hier wordt het toch ook echt beter weer, met 17 graden mogen we niet mopperen. Veel wandelplezier en vergeet de camera niet:))
  2. Willem & Eveline:
    17 april 2013
    Leuk jullie verhaal te lezen. Als ik ooit naar Birma ga rond de watertijd dan weet ik wel wat ik mee zal nemen. Een gigantisch grote super-soaker te weet wel zo'n kanjer van een waterpistool met een reservoir van een paar liter.
    Lijkt me zeker een speciale ervaring zo'n grote vlakte met zoveel tempels. Zal denk ik wel een bijzondere sfeer oproepen.
    Ben wel benieuwd naar jullie foto's.

Tot de volgende keer,

groetjes uit Nederland
  3. Koos:
    Hallo Marian en Paul.

Jullie derde dagboek ontvangen, waarvoor mijn hartelijke dank. Ik ben er blij mee want het is even wennen aan het feit dat jullie zo ver weg verblijven. Ik heb nog geen contact gehad met Nel, maar ga haar zeker bellen, al is het alleen al om te horen hoe het haar vergaat in jullie huis. En ik ga haar zeker blij maken met wat lekkers bij de koffie. Maar jullie beleven avonturen, misschien voel je dat momenteel (nog) niet zo, maar dat komt zeker! Mijn dagelijkse 'avonturen' worden nog steeds ook veroorzaakt door de verre reizen die ik al weer jaren geleden maakte. Ik wens jullie natuurljjk ook veel plezier, en, uiteraard, eet smakelijk bij alle spannende maaltijden. Tot schrijfs! Koos.
  4. Corrie:
    22 april 2013
    hoi paul en marjan
    Boeiend verhaal .Tempels ,waternieuwjaar en 16 uur liggen schudden in een bed. Birma zien jullie kennelijk van alle kanten.Avontuurlijk! Nederland is maar saai . Gebeurd weinig ,wij maken ons druk over het koningslied en sparta gaat niet goed (meer tempels bezoeken paul ).
    Overigens erg leuk jullie te volgen,hou vol deze blog .

groet peter