broodje kroket?

6 juni 2013

We zijn nu in de Cameron Highlands in Maleisie, in het stadje Tanah Rata. Tot onze verbazing is daar een Hollands cafe/restaurant/snackbar met elftalfoto's van PSV en Ajax (nee, geen Feijenoord) met een Nederlandse menukaart. Ik (Paul) dacht dus gelijk aan een broodje kroket, maar helaas, het enige echt Nederlandse dat ze daar hebben is een frikandel speciaal en daar ben ik niet gek op. Jammer, want een kroket na alle rijst- en noedelgerechten leek me wel weer eens lekker.

De Cameron Highlands is een hooggelegen gebied (ongeveer 1500 m) met een aangenaam koel klimaat, zo tussen 16 en 25 graden. Hierdoor zijn er veel theeplantages, een prachtig gezicht als je daar overheen kijkt. Verder veel aardbeien en rozen. Normaal gesproken is het daar redelijk rustig, maar het is nu schoolvakantie in Maleisie, dus het is heel druk. Veel Maleisische gezinnen, die de wegen met hun auto's verstoppen omdat ze massaal de theeplantages, aardbei- en rozenkwekerijen bezoeken en de bijbehorende winkels leegkopen. Een prettige bijkomstigheid is dat ik Marian voor haar verjaardag een geweldig leuke aardbeienhoed heb kunnen geven, staat haar heel leuk. Overigens geen bezoek gehad, viel een beetje tegen. Marian had toch iedereen uitgenodigd.

Hiervoor zijn we in Georgetown geweest op het eiland Penang aan de Noordwest kust van Maleisie. Een hele leuke oude koloniale stad, gesticht door de Engelsen, met grote koloniale gebouwen, smalle straatjes met Chinese shophouses (Chinatown dus) en ook een buurt waar vooral mensen uit India wonen (Little India, logisch). Je kunt er geweldig lekker Chinees en Indiaas eten (ook logisch). Marian heeft er weer een wit bloesje gekocht, bleek in dezelfde winkel te zijn als waar Hillary Clinton een aantal jaren geleden ingekocht had. Hillary had 10.000 dollar uitgegeven, Marian 20 euro, ach, verschil moet er zijn.

Vandaag even niets gepland, maar alvast een hotel geboekt voor na ons bezoek aan de jungle van Taman Negara. We waren van plan om naar de Perhentian eilanden te gaan (in het noordoosten), maar nu blijkt deze bestemming erg populair te zijn. Alles zit al maanden vol, hebben we gehoord, zodat we deze eilanden voor een andere keer moeten bewaren. Nu gaan we naar Pulau (= eiland in het Maleisisch) Pangkor, ook een populair eiland, maar vooral voor de plaatselijke bevolking. Pangkor ligt aan de westkust. Je schijnt er niet zoveel te kunnen doen en dat lijkt ons juist wel een prettig vooruitzicht. Na het gereis, trekkings maken in het oerwoud (maar 3 uur lang, maar in de hitte valt het toch niet mee) en bezienswaardigheden bekijken, zijn we al weer toe aan een weekje luieren. Pangkor schijnt meestal zonnig te zijn, dus dat is mooi meegenomen.

Morgen gaan we dus eerst naar Taman Negara. Na een bustocht van ongeveer 5 uur (je weet nooit zeker hoe lang je er over doet hier) varen we verder om uiteindelijk met een kano bij ons hotel aan te komen. Het hotel (met een soort hutjes) staat op palen in de rivier, dus even naar het centrum lopen zit er niet in. Dat wordt slapen tussen de dierengeluiden, want het hotel ligt midden in het oerwoud.

Nog even iets over het eten in Maleisie tot nu toe. We hebben regelmatig Indiaas gegeten (vaak erg lekker), maar ook een pizza (voor de variatie), een banana pancake en uiteraard veel rijst met kip. Onderweg naar de Cameron Highlands bleven we 2 nachten in de plaats Ipoh (noodgedwongen omdat de hotels hier volgeboekt waren vanwege de schoolvakantie). In Ipoh aten we in een restaurant (buiten) met alleen een kaart in het Chinees. Gelukkig kwam iemand ons vertellen wat we er konden eten en dat was maar 1 bepaald gerecht: kip met tauge. Het smaakte best, hoewel er weinig kip aan de kip zat (wel veel botjes en vel, maar dat vonden de andere gasten juist lekker, zo te zien). Het was een bijzondere ervaring om hier te eten, vooral omdat er rondom onze tafel allerlei mensen stonden te wachten op een zitplaats. Een mevrouw ging al naast ons zitten, dus van lang natafelen was geen sprake. Hier is dat toch geen gewoonte hebben we gemerkt. De meeste mensen bestellen iets, eten en gaan dan gelijk weer weg. Geen toetje of koffie na.

1. Mink:
    Hallo!
    Mooie foto's hoor, de aardbeienhoed staat prachtig in ieder geval. Marian nog van harte gefeliciteerd! Jammer van het broodje kroket, maar leuk om weer een beetje Nederland te zien (hier is het eindelijk lekker weer en ik was toevallig twee dagen vrij (ernstig verbrand en 8 kilo vlees op de bbq gegooid).

Nou ik ga naar mijn werk, (broodjes kroket serveren)

Kus Mink
  2. Tom:
    6 juni 2013
    Alleerst gefeliciteerd marian! Klinkt allemaal weer leuk wat jullie allemaal doen! Hier is het zoals mink zei ook weer is lekker weer bbqen nog niet gedaan vooral spareribs geserveerd, maar dit weekend wel lekker bbqen en biertjes drinken. Nog veel plezier met het weekje luieren, hebben jullie wel verdiend met het harde werken wat jullie op vakantie doen! Groetjes
  3. Lucienne:
    Hoi wereld reizigers,
    Marian nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik vind je hoed heel leuk!
    Nel heeft het erg fijn in jullie huis, het is echt een beetje haar thuis geworden.
    Ik moet jullie de hartelijke groetjes doen!
    Leuk om te lezen dat het ergens anders op de wereld ook heel druk kan zijn, vooral tijdens schoolvakanties!
    groetjes Lucienne
  4. Sulamie en Michel:
    6 juni 2013
    Hey Marian, gefeliciflaps(aadbeien)taart!!!En wat een geweldige hoed!
    Bedankt voor weer een mooi verhaal en de bijzondere foto's van de kevers en grootste bloem van de wereld.
    Het lijkt ons zo mooi om daar in de natuur te lopen en alle bijzondere dieren en planten te ontdekken. Een beetje jaloers zijn we wel, hoewel wij gisteren weer een heerlijke Bram Ladage hebben gegeten met een superkroket.........
  5. Koos:
    9 juni 2013
    Hoi allebei.

Wie is toch die derde persoon die steeds de foto's van jullie neemt? Steeds weer ergens anders, steeds ook vaak van jullie samen, wie is dat toch?
    Jullie zitten nu in de jungle, begrijp ik. Wel oppassen voor enge besten, veel zien er alleen al heel gevaarlijk uit!

Ik heb gisteren met Frans de Tiendweg van Oudewater naar Gouda gelopen, wel nogal warm ,maar goed dat mag ook wel eens. Ik kon me een beetje voorstellen hoe het bij jullie is met die tropische temperaturen. Hebben jullie al een fikse regenbui meegemaakt? Toen ik met Joke in de bossen van Maleisie was, regende het ook flink, waardoor de rivier ineens moeilijk te bevaren was en we zelfs door stroomversnellingen moesten, wat natuurlijk misging. Weg een deel van de bagage, die we pas na terugkomst vergoed kregen van de verzekering. We hadden vaak ruzie, , veel te veel spanningen en we zaten elkaar in de weg. Maar dat avontuur zal ik nooit vergeten.
    Als julie nog naar Malacca gaan, vergeet dan niet op het kerkhof te zoeken naar begraven Hollanders uit de 17e eeuw, onze Gouden Eeuw ook natuurlijk.
  6. Ed:
    11 juni 2013
    Nu al weer in Maleisië. Zo'n reis gaat snel. Zo te lezen bevalt het jullie daar wel. Ik vond het daar jaren gelden ook heel verrassend en aangenaam. Zo te lezen is het wel veel toeristischer geworden. Lang voordat er mail, websites e.d bestonden moest je het contact met het thuisfront onderhouden per brief en kaart. En ik kon de post dan ophalen bij de poste restanten. En bij de poste restanten in Kuala Lampur haalde ik ooit, in 1989, het geboortekaartje van Tim op, Marian.
  7. Anja Steketee:
    13 juni 2013

Alsnog van harte gefeliciteerd Marian! Zie bovenstaand filmpje op youtube........speciaal voor jou.
    X Ron & Anja
  8. Sulamie en Michel:
    13 juni 2013
    Jullie missen daar wel het een en ander qua nieuws: In Rotterdam zijn er 3 leerlingen van een school betrapt op het stelen en verspreiden van eindexamens VMBO/HAVO en VWO. 24 stuks!Tot gisteren was het nog onduidelijk wie de examens moesten overdoen. Gisteren om 18.00 uur werd bekend dat Lisa niets hoeft over te doen en ze kreeg vandaag de uitslag. Guess what:
    ZE IS GESLAAGD! Neem daar maar een lekkere borrel op :)
  9. Koos:
    16 juni 2013
    In Singapore wordt op 9 augustus ieder jaar de onafhankelijkheid gevierd (Wikipedia).
  10. Koos:
    17 juni 2013
    Ha Marian en Paul.
    Ik heb per abuis mijn laatste reactie naar jullie verhaal 'Laatste dag Thailand' gezet. Hij hoort natuurlijk bij het ' Broodje kroket'. Alsnog dus! Ik heb trouwens een heerlijke kroket verorberd... !
    Het is ook nooit goed, morgen en overmorgen 30-35 graden hier. Maar daarna weer regen en 20 graden, begin je net te wennen en dan is het al weer anders!
    Vrijdag mijn laatste excursie voorlopig, er staan nu al 34 mensen op de lijst, we reizen met busjes naar de Lingestreek, wel hopen dat het niet klettert en onweer geeft!
    Trouwens, in Singapore is er ook veel Indiaas te zien en te eten. Veel plezier en eet smakelijk!